Een Europees tientje wil de wereld zien! - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu Een Europees tientje wil de wereld zien! - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu

Een Europees tientje wil de wereld zien!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Tientje de wereld rond

20 April 2009 | Nederland, Scheveningen

Een Europees tientje wil de wereld zien!

Dit 10 euro biljet (zie foto) is het zat om steeds alleen maar door Europa te reizen. Hij wil meer van de wereld zien!
Die kans gun ik hem. Maar ik wil mijn vriendin en zoontje daarvoor niet in de steek laten. Dus bedacht ik...waarom helpen we niet allemaal mee om dat tientje de reis van zijn leven te laten beleven!
Als we nu ieder een deel van de reis op ons nemen? Dat moet toch mogelijk zijn.

Maar hoe dan? Gelukkig is dat dankzij een site als waarbenjij.nu eigenlijk heel gemakkelijk.
Je maakt namelijk gewoon de reis die je toch al van plan was. Alleen, is het tientje in jouw buurt, geef dan op deze site aan dat je het tientje wilt overnemen en hem een stukje verder wilt brengen! Anderen geven op hun beurt aan dat ze hem van jou willen overnemen, en reizen dan met hem verder. Een estafette dus!

Om het nog concreter te maken:
- Ik geef het tientje aan een reiziger die zich in Nederland aandient en die het tientje het eerste stuk meeneemt.
- Diegene bericht op tientjedewereldrond.waarbenjij.nu over zijn reis met het tientje, uiteraard aangevuld met foto's en/of video.
- Iedereen kan de reis volgen op tientjedewereldrond.waarbenjij.nu en reageren dat ze het tientje willen overnemen als ze in de buurt van het tientje zijn.
- Met het tientje krijgen ze ook het password voor tientjedewereldrond.waarbenjij.nu van hun voorganger, zodat ze kunnen berichten over hun reis.
- Het doel is dat het tientje in ieder geval alle continenten aan doet en tenminste in 20 handen is geweest.

Waarom een tientje?
Heel simpel, een tientje is iets wat je dagelijks uit vreemde handen krijgt aangereikt, dus is er niks "verdachts" aan. Elke dag wisselen miljarden mensen op die manier geld uit. Daarnaast is een tientje een te laag bedrag om na te maken, je loopt dus geen risico om met vals geld in handen te lopen. Verder mag je overal ter wereld 10 Euro in je zak hebben, je zult dus geen problemen hebben met douane en dergelijke. Tenslotte is het tientje gemakkelijk herkenbaar door het serienummer! Het is dus spannend om te kijken of inderdaad het originele tientje weer terugkeert naar waar het zijn reis begon!

Waarom zou je meedoen?
Ten eerst natuurlijk om het tientje ook eens een pleziertje te gunnen :-). Daarnaast is het fun om te kijken of het lukt! Je doet dus mee aan een leuk experiment. En het gaat ook een beetje om samenwerken, vertrouwen, en deel uit te maken van een ketting van mensen. En in een ketting bestaan er geen onbelangrijke schakels!
Volg wel goed waar het tientje elke dag is, want je krijgt waarschijnlijk maar 1 kans (namelijk als hij bij jou in de buurt is) om hem over te nemen en dus om mee te doen.

Reageer sowieso (rechtstreeks als reactie op dit bericht, of via een prive-bericht) als je mee wilt doen aan dit leuke experiment.
Ik kan me ook nog voorstellen dat je zin hebt om mee te doen, maar nog vragen hebt. In mijn volgende bericht ga ik verder in op een aantal voor de hand liggende vragen (bijvoorbeeld: Hoe krijg ik de inlogcode om op tientjedewereldrond.waarbenjij.nu te kunnen bloggen? Wat als er niemand reageert om het tientje over te nemen?). Maar als je nu vragen hebt, stel ze gerust! Je kunt dit doen als reactie op dit bericht, of door een prive-bericht te sturen.

Wordt ook reisvriend van tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. En volg het tientje ook op http://www.twitter.com/10dewereldrond!

  • 21 April 2009 - 13:39

    Annemarie:

    Ik vind het echt een geweldig idee! Helaas ben ik zelf niet zo´n wereldreiziger.. meer een europa reiziger dus ik kan hem niet meenemen ben ik bang maar ik wilde even laten weten dat ik het wel een heel leuk initiatief vind! ik hoop dat het veel aanhangers krijgt en een succes wordt!

  • 21 April 2009 - 15:07

    Tientje De Wereld Rond Deel Je Mooiste Reizen Met Anderen!:

    Hoi Annemarie,

    Leuk om te horen dat je het een geweldig idee vindt! En als Europa reiziger kun je ook meedoen hoor. Het idee is namelijk dat iedereen het tientje een stukje meeneemt. Van Amsterdam naar Parijs of van Barcelona naar Madrid (ik noem maar wat) bijvoorbeeld is dus ook een stuk van die "wereldreis".

  • 04 Mei 2009 - 21:57

    Gijs:

    Super leuk idee!! ik hoop dat het werkt, ik zelf ziet nog effe in Nederland gekluisterd ivm de studie.

  • 05 Juni 2009 - 16:21

    Ziezevliegen:

    Ik ben hier gekomen via wereldwijzer. En het spreekt me opzich wel aan, al snap ik het niet helemaal..

    Ik vertrek as. woensdag naar Qatar.. heb je daar wat aan?

    groetjes,
    ziezevliegen

  • 05 Juni 2009 - 18:43

    Tientje De Wereld Rond Deel Je Mooiste Reizen Met Anderen!:

    @ziezevliegen Cool, Qatar klinkt spannend.

    "Tientje de wereld rond" is een estafette-reis. Als je meedoet neem je het estafettestokje (in dit geval een 10-eurobiljet) over van de vorige deelnemer.

    Vervolgens reis je er een tijdje mee en schrijf je er over op dit weblog (op tientjedewereldrond.waarbenjij.nu dus). Dat is dus ook direct het leuke, de wereldreis bestaat uit verhalen van telkens verschillende reizigers.
    Het wachtwoord voor tientjedewereldrond.waarbenjij.nu krijg je samen met het tientje.

    Mensen kunnen reageren op jouw bericht en vragen of ze het tientje weer van jou kunnen overnemen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar een volgende deelnemer.

    Zoals je misschien in het bericht "Wie doet de eerste etappe?" gelezen hebt doet Susanne de eerste etappe. Ze gaat naar Corsica. Dat is niet echt in de buurt van Qatar natuurlijk, maar ik weet niet of je een vaste verblijfplaats hebt daar? Dan zou ze namelijk ook nog het tientje naar je kunnen opsturen vanuit Corsica, zodat jij de tweede etappe in Qatar kunt doen.

    Laat even weten of je nu wel een goed beeld hebt van "Tientje de wereld rond" of dat je nog vragen hebt!

  • 23 Juni 2009 - 22:08

    Woutjeh:

    Geweldig idee! Ik probeer de wereld rond te gaan zonder geld uit nederland te gebruiken, ben nu in parijs en hoop met een week of twee in Spanje (bilbao) te zijn, als ik kan helpen hoor ik het graag!

  • 08 Juli 2009 - 07:48

    Tientje De Wereld Rond Deel Je Mooiste Reizen Met Anderen!:

    @Woutjeh Heej, jammer, dat was nog een goede mogelijkheid geweest voor Susanne, want die was toen op Corsica.
    Anyway, bedankt voor je aanbod en ik hoop dat je "Tientje de wereld rond" blijft volgen. Misschien kun je in de toekomst dan nog inspringen!

    Verder succes met je wereldreis! Peter

  • 27 September 2009 - 21:49

    Mathijs:

    Het lijkt mij een leuk idee, is het tientje nu in Nl? Ik ga vanaf maandag 6maanden backpacken in zuid-oost Azie.
    greets

  • 26 Februari 2010 - 09:11

    Joep:

    Mooi idee Peter!

  • 26 Februari 2010 - 11:57

    Tientje De Wereld Rond Deel Je Mooiste Reizen Met Anderen!:

    @Joep Thx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tientje de wereld rond

Heb jij zin om mee te doen met de ultieme uitdaging voor samenwerking, het leggen van verbindingen tussen mensen, en het laten zien van jezelf? Het is niet voor iedereen. Het is voor mensen die zich bewust zijn dat ze niet alleen op de wereld zijn. Mensen die bereid zijn de reikende hand naar anderen uit te steken. En voor mensen die er trots op zijn om samen met anderen een prestatie neer te zetten. En die daar ook nog eens over willen berichten. Deze mensen met het hart op de juiste plaats vraag ik om mee te doen met de uitdaging. Voel jij je aangesproken? Dan heb ik er vertrouwen in dat met jou de missie gaat slagen! Die missie heet "Tientje de wereld rond!". "Tientje de wereld rond" is een estafette-wereldreis waarbij het 10 eurobiljet met serienummer P01711077472 het "estafettestokje" is. Telkens is het tientje dus in handen van een andere reiziger. Ook in jouw handen als je meedoet. Je schrijft over jouw reis met het tientje op het weblog http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Misschien schrijf je al op waarbenjij.nu, Hyves of een ander blog. Als je meedoet schrijf je een deel van je reis ook voor het weblog dat je nu leest. Je hoeft niet dezelfde tekst te schrijven als op je eigen weblog. Je kunt bijvoorbeeld ergens speciaal de aandacht op vestigen. Of datgene vertellen waarvan je het belangrijk vindt dat anderen dat weten. Misschien wel eigen ervaringen waarmee je anderen enorm helpt! Jouw verhaal maakt onderdeel uit van het hele verhaal van de reis van het tientje. Heb je wel eens gehoord van het spelletje "Een geheime zin doorgeven"? Bij dat spel zitten mensen in een rij naast elkaar. De eerste persoon krijgt een zin ingefluisterd. Die fluistert de zin in het oor van de persoon naast hem. Zo gaat de zin de hele rij door, van persoon tot persoon. Aan het einde van de rij vertelt de laatste persoon hardop welke zin hij heeft doorgekregen. Meestal is dat een totaal andere zin dan waarmee de eerste persoon begonnen is. Uit dit simpele experiment blijkt wel dat het helemaal niet zo makkelijk is om iets door te geven aan een ander. Daarom zoek ik mensen die denken dat wel te kunnen! Ben jij zo iemand? Lees dan een uitgebreidere uitleg van "Tientje de wereld rond" op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/index?page=message&id=2954151. Veelgestelde vragen lees je op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/Bericht/index?page=message&id=2955741. Succes! Reisverslag: http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu Hyves: http://tientjedewereldrond.hyves.nl Twitter: http://twitter.com/10dewereldrond

Actief sinds 20 April 2009
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 106934

Voorgaande reizen:

21 Februari 2010 - 06 Maart 2010

De ultieme uitdaging voor samenwerking

Landen bezocht: