Voor de hand liggende vragen - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu Voor de hand liggende vragen - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu

Voor de hand liggende vragen

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Tientje de wereld rond

21 April 2009 | Nederland, Scheveningen

In mijn vorige bericht had ik beloofd om in te gaan op wat voor de hand liggende vragen. Bij deze dus.
Ik kan me voorstellen dat je nog andere vragen hebt. Aarzel dan niet om die te stellen!

Waarom doe je dit?
Omdat me het heel spannend lijkt om te zien of het lukt iets (een tientje) rond de wereld te sturen en te kijken of het terugkomt. Je weet van te voren zelfs niet eens waar het langs komt. En ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de verhalen die mensen dan gaan opschrijven over hun reis.

Zit er meer achter?
Nee, er zit geen commercieel belang of zoiets dergelijks achter. Er is ook verder niks geheims aan. Het is een experiment om te kijken of het lukt iets rond de wereld te sturen in een estafettevorm. De keuze van een tientje heeft er mee te maken dat het iets is wat je dagelijks uit vreemde handen krijgt aangereikt, dus is er niks "verdachts" aan. Elke dag wisselen miljarden mensen op die manier geld uit. Daarnaast is een tientje een te laag bedrag om na te maken, je loopt dus geen risico om met vals geld in handen te lopen. Verder mag je volgens mij overal ter wereld 10 Euro in je zak hebben, je zult dus geen problemen hebben met douane en dergelijke. Tenslotte is het tientje gemakkelijk herkenbaar door het serienummer!

Wat als er iets ernstigs gebeurt terwijl ik het tientje ophaal/afgeef/er mee reis?
Je reist in principe gewoon je reis. Reizen houdt altijd een risico in dat er iets kan gebeuren. Dus dat kan ook gebeuren als je reist met het tientje. Dat blijft natuurlijk je eigen risico en verantwoordelijkheid. "Tientje de wereld rond" kan daarvoor dan ook nooit aansprakelijk worden gesteld. Maar nogmaals, het risico is in feite niet groter dan het risico dat je altijd loopt met het maken van zo'n reis.

Wat als ik het tientje verlies?
Tja, dat kan gebeuren. Het kan ook gestolen worden. Dat is dan jammer maar helaas. Geen man overboord, de reis van het tientje stopt dan daar. Je hoeft uiteraard ook geen tientje terug te betalen of zo.

Wat als er niemand reageert om het tientje over te nemen?
Wees creatief. Misschien heeft er niemand gereageerd, maar zijn er wel waarbenjij.nu'ers of andere reizigers in de buurt die misschien het tientje wel over willen nemen. Het is in principe jouw verantwoording om het tientje weer aan iemand door te geven. Mocht het helemaal niet lukken dan is dat jammer en komt het tientje niet verder de wereld rond.

Hoe kom ik aan het wachtwoord voor tientjedewereldrond.waarbenjij.nu?
Die krijg je van de vorige deelnemer. Mocht die vergeten zijn het je te vertellen, of ben je het kwijt, stuur dan een prive-bericht naar tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Je ontvangt het wachtwoord dan in je mailbox.

Moet ik over mijn reis schrijven?
Ja, op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu! Dat is natuurlijk juist de fun! Het liefst aangevuld met foto's en/of video!

Moet je lid zijn van waarbenjij.nu om mee te kunnen doen?
Nee, dat is niet nodig. Met het wachtwoord dat je van de vorige deelnemer ontvangt krijg je toegang tot http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Je hoeft dus geen ander account bij waarbenjij.nu te hebben.
Als je zelf geen waarbenjij.nu account hebt kun je alleen geen reisvriend worden van "tientje de wereld rond".

Hoe kan ik nog meer in contact komen met andere deelnemers?
Je kunt sowieso reisvriend worden van tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Goeie kans dat zich daaronder nog leuke reisvrienden voor jou zitten.

Hoe kan ik de reis het beste volgen?
Door tientjedewereldrond.waarbenjij.nu te volgen natuurlijk. Maar je kunt ook de reis volgen via Twitter: www.twitter.com/10dewereldrond.

Wat houdt het in om reisvrienden te worden?
Door reisvrienden te worden geef je aan dat je het leuk vindt om tientjedewereldrond te volgen. Je maakt het bovendien gemakkelijker voor deelnemers om je te benaderen.

Hoe lang mag ik het tientje meenemen?
Zolang als je wilt. Het is natuurlijk wel leuk als zoveel mogelijk mensen er mee reizen, maar er zit geen termijn aan hoe lang je het tientje in je bezit mag hebben of hoever je ermee reist.

Hoe kom ik erachter waar precies ik het tientje over moet nemen van de vorige deelnemer?
Dat bespreek je met de vorige deelnemer via waarbenjij.nu. Je kunt dat doen als reactie op berichten die verschijnen op tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Iedereen kan dan je reactie zien en dat maakt het natuurlijk leuk. Maar je kunt hem of haar (of ze) ook een prive-bericht te sturen.

Dus jij blijft lekker in Nederland zitten?
Klopt. Ik ben dan wel de initiatiefnemer, maar dat is dan ook alles. We maken dus samen de reis en iedereen is daarin gelijk.

Welke voorwaarden zijn er aan deelname?
Het is wel gemakkelijk als je een dagboek hebt op waarbenjij.nu, maar zelfs dat hoeft niet per se. Verder is het natuurlijk wel leuk als je ook blogt op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu als je met het tientje reist.

Zijn er ook kosten aan verbonden?
Nee. Zoals gezegd, er zit geen organisatie achter "tientje de wereld rond". Ik neem weliswaar het initiatief, maar iedereen neemt op eigen initiatief en verantwoordelijkheid mee. Er zijn dus ook geen vastgestelde regels, administratiekosten, organisatiestructuren of wat dan ook. Gewoon mensen die dit een leuk idee vinden en een deel van de reis op zich nemen.

Krijg ik geen problemen bij de douane als ik het tientje in bezit heb?
Voor zover ik weet kun je overal ter wereld met een 10 euro biljet rondlopen en door de douane komen. Dat is juist de reden voor de keuze van een tientje. Het is simpelweg een betaalmiddel. Het heeft ook nog nauwelijks waarde. Dus ik verwacht geen problemen, maar check zelf de locale regels als je door een land reist met strenge regels op dat gebied.

Waarom reis je zelf niet mee?
Ik vind reizen erg gaaf maar wil mijn vriendin en zoontje daarvoor niet in de steek laten. Bovendien moet er ook geld verdiend worden, dus ik blijf gewoon hier. Maar ik blijf de reis natuurlijk volgen en als ik op vakantie ben kan ik het tientje misschien ook een stuk meenemen.

Ik heb nog andere ideeen, kan ik die ook kwijt?
Zeker, die zijn uiteraard welkom. Zoals al eerder vermeld, ik ben wel de initiatiefnemer, maar niet de eigenaar van dit idee. Je stem is dus evenveel waard als ieder ander.

Groeten,

Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tientje de wereld rond

Heb jij zin om mee te doen met de ultieme uitdaging voor samenwerking, het leggen van verbindingen tussen mensen, en het laten zien van jezelf? Het is niet voor iedereen. Het is voor mensen die zich bewust zijn dat ze niet alleen op de wereld zijn. Mensen die bereid zijn de reikende hand naar anderen uit te steken. En voor mensen die er trots op zijn om samen met anderen een prestatie neer te zetten. En die daar ook nog eens over willen berichten. Deze mensen met het hart op de juiste plaats vraag ik om mee te doen met de uitdaging. Voel jij je aangesproken? Dan heb ik er vertrouwen in dat met jou de missie gaat slagen! Die missie heet "Tientje de wereld rond!". "Tientje de wereld rond" is een estafette-wereldreis waarbij het 10 eurobiljet met serienummer P01711077472 het "estafettestokje" is. Telkens is het tientje dus in handen van een andere reiziger. Ook in jouw handen als je meedoet. Je schrijft over jouw reis met het tientje op het weblog http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Misschien schrijf je al op waarbenjij.nu, Hyves of een ander blog. Als je meedoet schrijf je een deel van je reis ook voor het weblog dat je nu leest. Je hoeft niet dezelfde tekst te schrijven als op je eigen weblog. Je kunt bijvoorbeeld ergens speciaal de aandacht op vestigen. Of datgene vertellen waarvan je het belangrijk vindt dat anderen dat weten. Misschien wel eigen ervaringen waarmee je anderen enorm helpt! Jouw verhaal maakt onderdeel uit van het hele verhaal van de reis van het tientje. Heb je wel eens gehoord van het spelletje "Een geheime zin doorgeven"? Bij dat spel zitten mensen in een rij naast elkaar. De eerste persoon krijgt een zin ingefluisterd. Die fluistert de zin in het oor van de persoon naast hem. Zo gaat de zin de hele rij door, van persoon tot persoon. Aan het einde van de rij vertelt de laatste persoon hardop welke zin hij heeft doorgekregen. Meestal is dat een totaal andere zin dan waarmee de eerste persoon begonnen is. Uit dit simpele experiment blijkt wel dat het helemaal niet zo makkelijk is om iets door te geven aan een ander. Daarom zoek ik mensen die denken dat wel te kunnen! Ben jij zo iemand? Lees dan een uitgebreidere uitleg van "Tientje de wereld rond" op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/index?page=message&id=2954151. Veelgestelde vragen lees je op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/Bericht/index?page=message&id=2955741. Succes! Reisverslag: http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu Hyves: http://tientjedewereldrond.hyves.nl Twitter: http://twitter.com/10dewereldrond

Actief sinds 20 April 2009
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 106949

Voorgaande reizen:

21 Februari 2010 - 06 Maart 2010

De ultieme uitdaging voor samenwerking

Landen bezocht: