WK Lacrosse Manchester Engeland - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu WK Lacrosse Manchester Engeland - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu

WK Lacrosse Manchester Engeland

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Tientje de wereld rond

05 Augustus 2010 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

WK Lacrosse

Voor Nederland was het WK 2006 het eerst WK waar aan mee werd gedaan. Als beginnend land werd een redelijke prestatie neergezet door 12e te eindigen van de 18 deelnemende landen. Na een 2e plaats op het EK in 2008 moest worden laten zien dat Nederland inderdaad vooruitgang had geboekt en dat de 2e plaats niet een uitschieter was.

Na een selectie periode van ongeveer 8 maanden was het hoogtepunt in de voorbereiding het beruchte 10-day camp. Dit is een trainingskamp van 10 dagen waar 3 keer per dag wordt getraind. Omdat er ook Nederlandse spelers uit de VS en Canada zijn geselecteerd was dit nodig om het team als geheel klaar te stomen voor het WK.

Aan het WK deden dit jaar 30 landen mee. De top 6 landen spelen op het toernooi in een apart elite groep: the Blue Division. Dit zijn VS, Canada, Iroquois, Japan, Australië en Engeland. Helaas konden de Iroquois er dit jaar niet bij zijn (is ook op het NOS journaal geweest), dus is Duitsland doorgeschoven naar de Blue Division.
De andere landen waren ingedeeld in groepen van 4. Bijna alle groepen hadden een sterk land en 3 wat ‘nieuwere’ landen in de groep. Wij hadden zelf een beetje pech aangezien we met Wales in de groep zaten. Nederland en Wales werden allebei gezien als kanshebbers om de groep te winnen.

We moesten gelijk de eerste wedstrijd tegen Wales. In een spannende wedstrijd waarin we gelijk opgingen hebben we helaas net verloren met 10-9. Dit was natuurlijk enorm zuur, maar het zou later ons geluk blijken. Alle nummers 1 uit de groepen zouden doorgaan + de 2 beste nummers 2 uit de groepsfase. We moesten de andere groepswedstrijden dus winnen met groot verschil om op doelsaldo beste 2e te worden. Dit hebben we ook bereikt met overwinningen op Argentinië (29-3) en Oostenrijk (17-5).
Na de groepsfase werden soort knock-out wedstrijden gespeeld. Doordat de Iroquois niet konden komen, en Duitsland doorgeschoven was naar de Blue Division, kregen we een relatief makkelijke tegenstander. Spanje werd verslagen met 16-1. Door deze overwinning kwamen we tot ons grote genoegen Wales weer tegen. De wedstrijd tegen Wales was nog spannender dan de eerste keer. Na 4 kwarten stond het gelijk: 9-9. Er volgde een dubbele verlenging waaruit niet werd gescoord. In de 3e sudden death verlenging scoorden we met nog 8 seconden op de klok.

We hadden met de overwinning op Wales de kwartfinale bereikt en moesten in het stadion (hoofdveld met grote tribune) tegen de nummer 3 uit de Blue Division spelen. Dit was Japan geworden. Tegen Japan speelden we ook weer een hele sterke wedstrijd. We wisten bijna te stunten door bij half time met 7-6 voor te staan. Helaas raakte onze goalie geblesseerd en ging het daarna snel berg afwaards. We hebben uiteindelijk met 14-8 verloren.

Voor de plekken 5-8 speelden we eerst tegen Duitsland. Dit bleek de teleurstellendse wedstrijd te worden van ons toernooi. De defense strategie die zo goed werkte tegen Japan bleek tegen Duitsland niet opgewassen en we verloren met 13-1.

We hadden nog 1 wedstrijd om te laten zien dat we echt veel vooruit waren gegaan. We mochten weer in het stadion spelen voor de 7e en 8e plaats tegen Schotland. We hebben het Schotland, dat toch een maatje groter dan Nederland wordt geacht, behoorlijk moeilijk gemaakt. We hebben uiteindelijk weer nipt met 11-10 verloren.

Al met al was iedereen tevreden over het resultaat. Als redelijk nieuw land op het WK als 8e eindigen uit 30 landen is niet niks. In allerlei magazines zijn mooie artikelen verschenen over de impact die Nederland nu al heeft gemaakt en wat dat weer voor perspectief beidt voor de toekomst.

Het volgende grote toernooi vindt over 2 jaar plaats. Dit is het Europees Kampioenschap dat zal worden gehouden in Amsterdam.

Oja, mijn haar is behoorlijk bewerkt door een teamgenoot van mij. Ik had redelijk lang haar en liet vallen dat ik wel een mohawk kon nemen, omdat ik toch binnenkort mijn haar zou laten knippen. Daarop kwamen gelijk 3 scheerapparaten tevoorschijn onder een luidt “bluf!” geroep. Zie op de foto het resultaat ;)

• 05 Augustus 2010 - 15:05

Hoi Lex,

over 4 weken ga ik de transsiberie express doen. Zou leuk zijn als ik het tientje mee kan nemen......

Groetjes

• 12 Augustus 2010 - 15:05

Peter:

@Nadja Maak een ander jaloers! Hoe lang ga je?

• 12 Augustus 2010 - 15:15

Peter:

@Lex Van Elene hoorde ik dat je geen ruimte had om foto's te plaatsen. Ik zie ook idd nergens een door 3 scheerapparaten bewerkt hoofd :-).
    Ik ga wat fotoruimte bijbestellen. Groeten!

• 17 Augustus 2010 - 19:53

Nadja:

Hoi Peter ik ga 6 september. Voor 15 dgn.
    Rusland, Mongolie en China.

Zou dus leuk zijn dat ik het tientje mee kan nemen :D
    Gr.

• 23 Augustus 2010 - 20:17

Mathijs Baron:

Ik vertrek in November weer, ook Transsiberia, Filipijnen, Birma, Sri Lanka daarna door naar Afrika waarschijnlijk 1/2 jaar a jaar. Laatste keer dat ik het aanbied blijf niet bezig.

• 24 Augustus 2010 - 09:52

Hej Mathijs,

Ik krijg het tientje opgestuurd ik vertrek 6 sept en ben ik 21 sept weer terug.

Als ik het tientje niet kan doorgeven in Beijing zal ik hem jou opsturen. Hoeveelste November vertrek je? Je hebt een aantal gave locaties! Daar is het tientje nog niet geweest.

Hou de site in de gaten.

Gr, Nadja

Tientje de wereld rond

Heb jij zin om mee te doen met de ultieme uitdaging voor samenwerking, het leggen van verbindingen tussen mensen, en het laten zien van jezelf? Het is niet voor iedereen. Het is voor mensen die zich bewust zijn dat ze niet alleen op de wereld zijn. Mensen die bereid zijn de reikende hand naar anderen uit te steken. En voor mensen die er trots op zijn om samen met anderen een prestatie neer te zetten. En die daar ook nog eens over willen berichten. Deze mensen met het hart op de juiste plaats vraag ik om mee te doen met de uitdaging. Voel jij je aangesproken? Dan heb ik er vertrouwen in dat met jou de missie gaat slagen! Die missie heet "Tientje de wereld rond!". "Tientje de wereld rond" is een estafette-wereldreis waarbij het 10 eurobiljet met serienummer P01711077472 het "estafettestokje" is. Telkens is het tientje dus in handen van een andere reiziger. Ook in jouw handen als je meedoet. Je schrijft over jouw reis met het tientje op het weblog http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Misschien schrijf je al op waarbenjij.nu, Hyves of een ander blog. Als je meedoet schrijf je een deel van je reis ook voor het weblog dat je nu leest. Je hoeft niet dezelfde tekst te schrijven als op je eigen weblog. Je kunt bijvoorbeeld ergens speciaal de aandacht op vestigen. Of datgene vertellen waarvan je het belangrijk vindt dat anderen dat weten. Misschien wel eigen ervaringen waarmee je anderen enorm helpt! Jouw verhaal maakt onderdeel uit van het hele verhaal van de reis van het tientje. Heb je wel eens gehoord van het spelletje "Een geheime zin doorgeven"? Bij dat spel zitten mensen in een rij naast elkaar. De eerste persoon krijgt een zin ingefluisterd. Die fluistert de zin in het oor van de persoon naast hem. Zo gaat de zin de hele rij door, van persoon tot persoon. Aan het einde van de rij vertelt de laatste persoon hardop welke zin hij heeft doorgekregen. Meestal is dat een totaal andere zin dan waarmee de eerste persoon begonnen is. Uit dit simpele experiment blijkt wel dat het helemaal niet zo makkelijk is om iets door te geven aan een ander. Daarom zoek ik mensen die denken dat wel te kunnen! Ben jij zo iemand? Lees dan een uitgebreidere uitleg van "Tientje de wereld rond" op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/index?page=message&id=2954151. Veelgestelde vragen lees je op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/Bericht/index?page=message&id=2955741. Succes! Reisverslag: http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu Hyves: http://tientjedewereldrond.hyves.nl Twitter: http://twitter.com/10dewereldrond

Actief sinds 20 April 2009