Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Tientje de wereld rond Deel je mooiste reizen met anderen! - WaarBenJij.nu

Irkutsk

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Tientje de wereld rond

25 September 2010 | Rusland, Irkoetsk

Zaterdag kwamen we aan in Irkutsk! Wat een verschil met Moskou. Dit ligt natuurlijk al dichterbij Mongolie en China. Heel veel verschillende nationaliteiten wonen hier.
Het keek allemaal al gelijk een stuk vrolijker aan.
Irkutsk noemen ze ook het parijs van Siberie.

Vanuit Irkutsk zijn we doorgereden naar Listvianka. Dit is een plaatsje dat ligt aan het baikalmeer. Het Baikalmeer: het diepste (1637 meter) en het oudste (ruim 25 miljoen jaar) meer ter wereld.
Het is zo groot dat het net lijkt alsof het een zee is. Erg mooi.
In de Winter bevriest dit meer en dan wordt er met vrachtauto's over dit meer gereden om de andere kan van het meer te bevoorraaden. Ik heb smiddags over dit meer gevaren en ik kan het me bijna niet voorstellen dat dit water zo dicht vriest dat je met zware vrachtauto's hier overheen rijden!

Hier wordt ook veel vis gegeten dus lunch en avond eten was vis. Heerlijk!
We zijn ook een vismarktje gaan bezoeken was leuk om te zien En daarna zijn we omhoog gewandeld en een ski lift gepakt voor een prachtig uitzicht over dit meer. Het was wel even zwaar maar was de moeite waard!
Wat de temperatuurverschil is hier erg groot. Want die dag toen wij er waren was het 20 graden en een paar dagen daarvoor had het daar nog gesneeuwd.

De volgende dag zijn we teruggegaan naar Irkutsk.
We hebben een stop gemaakt bij houten huizen uit de 1800-1900 was leuk om te zien nog allemaal goed in staat. Daarna zijn we smiddags de stad in gegaan. Erg leuk stadje!
Wat ik al eerder zei veel meer nationaliteiten dus keek allemaal wat leuker aan.
We zijn lekker ergens wat gaan eten in de zon (in Siberie!!)
Daarna wat rondgewandeld.
Toen kwamen we op een plein waar van alles te doen was.
De locals waren aan het dansen en er stond een orkestje bij, dit doen ze blijkbaar iedere zondagmiddag/avond.
Was erg leuk! Ik heb ook even een dansje gemaakt met mijn oom :)

Daarna weer vroeg naar bedje. Om 0400 uur werden we alweer opgehaald om naar het treinstation te gaan.
Want we namen de transmongolie express richting Ulaan Baatar(Mongolie)! Hier keek ik heel erg naar uit. Want ik had al wat mensen gesproken die ook deze reis hadden gedaan en zeiden allemaal dat Mongolie het mooist was.

Bij de grensovergang duurt het inderdaad erg lang totaal 6 uur.
Bij de Russische grens leek wel 1 groot toneelstuk.
Allemaal russische mannetjes met een grote hoed en een aktetas bij om de paspoort mee te nemen. Kwamen uit een gebouw gelopen in een rijtje.

Helaas had een Nederlands stel een probleem met hun visa. Er stond een verkeerde datum op dus was niet meer geldig.
Ze mochten niet mee de grens over. Ze hebben heel lang een gebouwtje gezeten om te kijken of ze het gewoon aan de grens konden regelen.
Maar helaas ze moesten een stad terug om de visa te regelen.
We hebben ze een dag later gezien in Mongolie. De visa was zo geregeld maar daarna moesten ze mee naar het politiebureau ze moesten 26 vingerafdrukken zetten en ze hebben nu een strafblad in Rusland. Heel erg apart. Zij gaan niet meer terug naar Rusland! Het is een apart land Rusland.

Leuk om gezien te hebben maar ik hoef er niet meer terug. Ik vind dat mensen toch ook wel het land maken.
Maar als ik moet kiezen Moskou of irkutsk zeg ik irkutsk deze stad straalde nog wat charme uit.

Tientje de wereld rond

Heb jij zin om mee te doen met de ultieme uitdaging voor samenwerking, het leggen van verbindingen tussen mensen, en het laten zien van jezelf? Het is niet voor iedereen. Het is voor mensen die zich bewust zijn dat ze niet alleen op de wereld zijn. Mensen die bereid zijn de reikende hand naar anderen uit te steken. En voor mensen die er trots op zijn om samen met anderen een prestatie neer te zetten. En die daar ook nog eens over willen berichten. Deze mensen met het hart op de juiste plaats vraag ik om mee te doen met de uitdaging. Voel jij je aangesproken? Dan heb ik er vertrouwen in dat met jou de missie gaat slagen! Die missie heet "Tientje de wereld rond!". "Tientje de wereld rond" is een estafette-wereldreis waarbij het 10 eurobiljet met serienummer P01711077472 het "estafettestokje" is. Telkens is het tientje dus in handen van een andere reiziger. Ook in jouw handen als je meedoet. Je schrijft over jouw reis met het tientje op het weblog http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu. Misschien schrijf je al op waarbenjij.nu, Hyves of een ander blog. Als je meedoet schrijf je een deel van je reis ook voor het weblog dat je nu leest. Je hoeft niet dezelfde tekst te schrijven als op je eigen weblog. Je kunt bijvoorbeeld ergens speciaal de aandacht op vestigen. Of datgene vertellen waarvan je het belangrijk vindt dat anderen dat weten. Misschien wel eigen ervaringen waarmee je anderen enorm helpt! Jouw verhaal maakt onderdeel uit van het hele verhaal van de reis van het tientje. Heb je wel eens gehoord van het spelletje "Een geheime zin doorgeven"? Bij dat spel zitten mensen in een rij naast elkaar. De eerste persoon krijgt een zin ingefluisterd. Die fluistert de zin in het oor van de persoon naast hem. Zo gaat de zin de hele rij door, van persoon tot persoon. Aan het einde van de rij vertelt de laatste persoon hardop welke zin hij heeft doorgekregen. Meestal is dat een totaal andere zin dan waarmee de eerste persoon begonnen is. Uit dit simpele experiment blijkt wel dat het helemaal niet zo makkelijk is om iets door te geven aan een ander. Daarom zoek ik mensen die denken dat wel te kunnen! Ben jij zo iemand? Lees dan een uitgebreidere uitleg van "Tientje de wereld rond" op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/index?page=message&id=2954151. Veelgestelde vragen lees je op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/Bericht/index?page=message&id=2955741. Succes! Reisverslag: http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu Hyves: http://tientjedewereldrond.hyves.nl Twitter: http://twitter.com/10dewereldrond

Actief sinds 20 April 2009